ÆRESMEDLEMMER

Æresmedlemmer

Ordningen med æresmedlemsskap ble innført i 1937. "Til æresmedlem av korpset kan styret utnevne den som har arbeidet for eller støttet korpset på en særlig fortjenestefull måte".

På korpsets 115 års jubileumskonsert ble Jørgen Foss og Mari Ann Berg tildelt æresmedlemsskap i korpset.
Vi gratulerer!

Å gjenopplive et korps 

I 2006 var Bjølsen skoles musikkorps i vanskeligheter, det var 3 medlemmer i korpset, og korpset ble faktisk vedtatt nedlagt i 2006. Ingen trodde det var liv laga. I korpsvedtektene står det at rektor ved skolen skal overta ansvaret for korpset og alle eiendelene dersom korpset ikke lenger klarer å drive. Jørgen Foss hadde på det tidspunktet vært medlem i korpset i flere år, han spilte kornett, og hadde sittet i styret som musikantenes representant i noen år. Jørgen Foss snakket med rektor den gang, Eivind Dahl, og tidligere rektor, Trond Herland, og de besluttet sammen å «kjøre på» med korps – ingen nedleggelse - men fullt fokus og satsing på å få korpset på fote igjen. Jørgen var 17 år, han tok ansvar og ble leder for korpset! Det var ingen enkel oppgave, han var under 18 år og skulle stå ansvarlig for å bygge opp korpset og stå ansvarlig for økonomien og alt sammen. De startet fra bunnen med 3 musikanter og startet prosjekt «Nye Bjølsen». De gikk ut av BjølSaLi samarbeidet i 2006 for å skape et nytt korps på Bjølsen. Jørgen sier selv, «Det var tøft, men sammen med ny dirigent, støtte fra kulturskolen og et stort engasjement, klarte vi å snu en trend og kjørte på. Det var gøy og veldig utfordrende». Tre år før 100 års jubileet i 2009, ble korpset i 2006 vedtatt nedlagt og deretter gjenreist av Jørgen Foss, som tok ansavar, i samarbeid ivrige foreldre, tidligere medlemmer, ny drigent Trude Stray Bjerkeseth. Det var i denne tiden korpset fikk undervisning og spilletimer i skoletiden, i samarbeid med skolens ledelse. Korpset har mye å takke Jørgen for, faktisk hele sin eksistens!

Takk kjære Jørgen for at du ønsket at det fortsatt skulle være korps på Bjølsen skole, og at andre barn og ungdom skulle få oppleve det samme som deg, å få gå i korps, lære å spille et instrument, utøve musikk, oppleve fellesskap og glede i musikken og samarbeidet, og vennskap for livet!

Å tro på kultur, samarbeid, musikk og identitet
I 2010 startet Mari Ann Berg som inspektør ved Bjølsen skole og samme år startet hun opp 16.mai-toget. Årsaken var at korpset bestod av unge musikanter, som var for utrente til å delta i barnetoget 17.mai, de kunne ikke marsjere og spille samtidig. Å spille mens man marsjerer er faktisk vanskeligere enn de fleste tror – det krever trening! Dirigenten var ung, dyktig og entusiastisk og tok ansvar for stortromma. På den første runden måtte hele toget stoppe opp flere ganger for at korpset skulle få spille. For Mari Ann er det viktig å binde skole og nærmiljø sammen, 16.mai-ruta ble derfor lagt til bydelens sykehjem og 3.trinn underholder der hver 16.mai. For korpset er 16.mai en viktig dag, den står fast på programmet, der korpset marsjerer og spiller for alle skolens elever som går i toget. For Mari Ann er det viktig å trekke korpset med i skolens feiringer, jule- og sommeravslutninger, førskoledagene, internasjonal dag, første skoledag. For korpset er det viktig å bidra til fellesskapet og feiringene og å delta med skolen, musikantene er jo skolens nåværende og tidligere elever. Det er viktig for korpset å bli sett, at musikantene blir sett og at korpset lever med skolen. Korpset er skolens historie og kultur. Korpset har et meget godt samarbeid med skolen og skolens ledelse, noe Mari Ann aktivt bidrar til. Korpset er heldig og nyter godt av å kunne tilby instrumentalopplæring med pedagoger fra Oslo kulturskole i skoletiden. Det hadde ikke vært mulig uten et godt samarbeid med skolens ledelse. Mari Ann sier: «Betydningen av å kunne spille et instrument, delta i et fellesskap, bidra til sammen å skape et miljø, kunne lytte og bli lyttet til, følge beskjeder, la seg lede og lede, er uvurderlig. Det er lære for livet og det har en direkte påvirkning på barna/ ungdommenes skoleresultater. Jeg kjenner på glede og takknemlighet over innsatsen dere foreldre legger ned mange dager hver uke for å få Bjølsenbygdas musikalske prosjekt til å vokse og blomstre. Den innsatsen betyr enormt mye for vår identitet som skole og for nærmiljøet».

Kjære Mari Ann, takk for at du er en forkjemper for korpset og musikken, og korpset i skolen. Takk for at du tror på korpset og den kulturbærer og fellesskapet som korpset er for barn og unge og for Bjølsen skole!
Søk
Driftes av Styreportalen AS